Sider

18. november 2009

2 av 5 grunnleggende ferdigheter — helt glemt!

For en utenforstående er det logisk å anta at en vesentlig del av norskfaget består av å lære å skrive og presentere skikkelig. Slik er det ikke. På det største faget på videregående – norsk – står verken skrive- eller presentasjonstrening på programmet.

”Å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig” var to av fem viktig grunnleggende ferdigheter som skulle løftes frem i kunnskapsløftet. Da skulle man også trudd at de også ble viet stor plass også i det største faget på videregående. Slik er det ikke! Etter at man har lært rettskrivning og sjangertrekk på ungdomskolen blir det ikke lenger undervist i hvordan man skal skrive bedre. Heller ikke kunnskap om å presentere muntlig blir nevnt i lærerplanen.

Å kunne utrykke seg godt skriftlig og muntlig blir stadig viktigere i dagens informasjonssamfunn. Stadig flere av oss arbeider med å bearbeide og utveksle informasjon, og lese og utarbeide dokumenter og rapporter. Også i skolen har det blitt mer vanlig med prosjektarbeid og hyppige innleveringer og framføringer. Mangelfull opplæring i skriving og presentasjonstrening er ikke noe som bare går utover arbeidslivet. Med mange innleveringer og framføringer er går det også utover andre fag. Norskfaget burde vært stedet man lærte å skrive teknisk gode innleveringer og framføringer.

Vi trenger er klarere språk
For ikke lenge siden lanserte Språkrådet kampanjen ”Klart språk” for å få offentlig sektor til å skrive enklere og mer lettfattelig. Det er ikke bare offentlig sektor som trenger en slik kampanje. En slik kampanje hadde ikke vært nødvendig om man hadde lært litt om substantivering, passiv form, skrive korte setninger og avsnitt, unngå forkortelser, dele opp teksten i lister og tabeller og øvd på å skrive gode overskrifter og ingresser.

Do one thing, and do it well
Det er flere tiltak som bør gjøres for å bedre muntlig og skriftlig kommunikasjon. Det ene er selvfølgelig at vi må begynne å undervise i hvordan man lager gode presentasjoner og skriver gode tekster. Samtidig er det viktig at man holder kulturhistorie og andre fag borte, og ikke går i fellen med å prøve å lære bort to ting samtidig. Selv om oppgavene i norsk i dag blir vurdert både etter innhold og form, betyr ikke nødvendigvis at man får øvd på begge deler. Ofte har man arbeidet lenge med innholdet før man begynner å skrive eller lage presentasjonen. Da er det lett at det er innholdet som blir prioritert. Og derfor bør også skrive og presentasjonsdelen av norsken bli et eget fag.

I et evt. nytt fag om skriving og presentasjon er det et viktig at det ikke går lang tid mellom hver gang man skriver en ny tekst eller presentasjon. Det bør være ganske regelmessig trening og små tekster. I dag går det ofte to-tre måneder mellom hver stil/presentasjon. Tilbakemeldingene læreren skrev på sist stil er da for lengst glemt og antagelig er det også en helt annen type stil.

Et annet tiltak er å åpne mer for å bruke norsken i praksis. Dette vil si at når man skal ha et prosjekt i et annet fag, som for eksempel samfunnsfag, vil innleveringen rettes av norsk læreren i tillegg til samfunnsfag læreren. Da kan norsk læreren se på formuleringene mens samfunnsfaglæreren kan se på det faglige innen for samfunnsfag. Den samme metoden kan brukes på presentasjoner. Dette vil utvikle elevens norsk ferdigheter i den form av at eleven faktisk har et krav på norskferdigheter utenfor norskfaget. I dag er det sånn man har både innleveringer i samfunnsfag og norsk. Det vil kunne lett synkroniseres uten det vil være noe særlig mer arbeid for verken lærer eller elev.

Dette bør skje med norskfaget:

  • Det bør bli systematisk undervisning ikke skriving og presentasjon. Ikke slik som i dag hvor man skriver mange stiler og framfører mange presentasjoner, men lærer svært lite om hvordan vi skal gjøre det bedre.
  • Skriving og presentasjon bør skilles ut i et eget fag slik at man kan lære disse to ferdighetene uforstyrret av språkhistorie
  • Mange hyppige små tekster og presentasjoner slik at man kan lære av sine feil
  • Samarbeid med programfagene slik at man kan arbeide med større produkter med et tema man engasjerer seg for
  • Lære å skrive hurtigere
  • Lære å skrive gode overskrifter og inngress
  • Lære å skrive kortere (kutte ned), lettlest og for skanning
  • Lære å skrive enklere og mer lettfattelig
  • Lære om retoriske virkemiddler og å bruke dem
  • Lære å være interessant (selv om stoffet ditt er til å sovne av)
  • Lære å variere stemmebruk og ha kontakt med publikum
  • Bli trygg på egen skriving og å snakke for et større publikum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar